بررسی «بازاریابی و بازارسازی در زنجیره ارزش سفال و سرامیک» در چهارمین پنل همایش زنجیره ارزش سفال و سرامیک

چهارمین پنل همایش زنجیره ارزش سفال و سرامیک با محوریت لالجین شهر جهانی سفال، به موضوع «بازاریابی و بازارسازی در زنجیره ارزش سفال و سرامیک» پرداخت.

به گزارش میراث‌آریا، در این جلسه سه سخنران مطالبی را ارائه دادند. مدیر پنل ابراهیم حدادی بود و اعضای آن را یعقوب محمدی‌فر، ندا رحمانی‌نسب و اسماعیل همتی ازندریانی تشکیل دادند.

در ابتدا اسدالله نقدی، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا با موضوعی تحت عنوان «برندینگ شهری و توسعه توریسم با نگاهی به شهر جهانی لالجین» مطالبی را ارائه داد.

بررسی «بازاریابی و بازارسازی در زنجیره ارزش سفال و سرامیک» در چهارمین پنل همایش زنجیره ارزش سفال و سرامیک

برندسازی شهری به توسعه پایدار و معرفی فرهنگ بومی کمک می‌کند

او با اشاره به اینکه امروزه توسعه صنعت گردشگری یکی از مسیرهای دستیابی به توسعه، اشتغال پایدار و نیز معرفی کشورها و شهرهاست، گفت: در اسناد توسعه استان همدان هم یکی از محورهای مهم توسعه استان گردشگری تعریف شده است به ویژه اگر اینکه همدان یکی از پنج قطب گردشگری ایران است.

نقدی اضافه کرد: لالجین پایتخت سفال ایران و شهر جهانی سفال است اما این شهر به دلایل مختلف هنوز با وضعیت آرمانی جذب گردشگر به ویژه بین‌المللی و صدور محصول به خارج از کشور، چالش‌هایی دارد که از جمله دلایل این مهم فرآیند ابتدائی و ناقص بودن فرایند برندینگ شهری است.

او ادامه داد: پروژه برندسازی شهری می‌تواند به مرتفع کردن مشکلات، ایجاد اشتغال و توسعه پایدار، معرفی صنعت و فرهنگ بومی کمک کند. برندینگ شهری فرآیند تعریف هویت، پیام و تجربه‌ای منسجم برای یک شهر یا منطقه است تا تصویری مثبت در ذهن مخاطبان، ساکنان، گردشگران و سرمایه‌گذاران نسبت به آن شهر شکل بگیرد.

نقدی افزود: لالجین دارای استعداد بالایی برای برند شدن در سطح ملی و بین المللی است، این شهر با داشتن بیش از هزار واحد تولیدی سفال، سرامیک و نقاشی و میناکاری هنوز با وضعیت و جایگاه مطلوب فاصله دارد و برندسازی به این فرایند کمک بزرگی خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا تصریح کرد: شهر جهانی سفال اکنون با مخاطراتی نیز روبروست که چینی شدن یکی از آن‌هاست، همچنین مشکلات اقتصادی و بازاریابی و صادرات بین المللی و نیز توجه به انتقال میراث هنر دست سفال به نسل‌های جوان‌تر از موارد مهم این شهر در حوزه سفال است.

در ادامه معصومه فرخی، دانشجوی دکترای هنر اسلامی دانشکده هنرهای صناعی دانشگاه هنر اسلامی تبریز به ارائه مطالبی با محوریت «بازاریابی صنایع خلاق در بستر طراحی بسته‌بندی محصول» پرداخت.

بررسی «بازاریابی و بازارسازی در زنجیره ارزش سفال و سرامیک» در چهارمین پنل همایش زنجیره ارزش سفال و سرامیک

بسته‌بندی ابزاری برای انتقال پیام‌های فرهنگی، هویتی و احساسی

او اظهار کرد: در عصر حاضر، صنایع خلاق به عنوان یکی از موتورهای مهم رشد اقتصادی و توسعه فرهنگی شناخته شده‌اند و نقش کلیدی در تبدیل نوآوری‌های هنری و فرهنگی به ارزش اقتصادی ایفا می‌کنند.

فرخی ادامه داد: بسته‌بندی به عنوان یک ابزار بازاریابی چندوجهی، نقشی فراتر از محافظت محصول داشته و امکان انتقال پیام‌های فرهنگی، هویتی و احساسی را فراهم می‌آورد.

او اضافه کرد: طراحی بسته‌بندی محصول نه تنها می‌تواند به افزایش ارزش ادراک‌ شده محصول کمک کند، بلکه عامل مهمی در ایجاد تمایز رقابتی در بازارهای پرتلاطم و متکی بر خلاقیت است.

پایان بخش این قسمت سخنرانی مریم مقدم با موضوع «نقش برندسازی در توسعه بازار سفال لالجین در عصر بازاریابی دیجیتال» بود. 

بررسی «بازاریابی و بازارسازی در زنجیره ارزش سفال و سرامیک» در چهارمین پنل همایش زنجیره ارزش سفال و سرامیک

نقش کلیدی برندسازی در متمایزسازی محصولات

او با اشاره به اینکه در دنیای رقابتی امروز، برندسازی به‌عنوان یکی از مؤثرترین ابزارهای بازاریابی، نقشی کلیدی در توسعه بازار و متمایزسازی محصولات ایفا می‌کند، گفت: لالجین، به‌عنوان شهر جهانی سفال، دارای ظرفیت‌های فرهنگی و هنری فراوانی است که می‌تواند از طریق ایجاد برندهای قدرتمند محلی و ملی، جایگاه خود را در بازارهای داخلی و بین‌المللی تثبیت کند.

مقدم اضافه کرد: عناصر اصلی برندسازی فرهنگی، شامل هویت بصری، روایت‌گری فرهنگی، تمایز محصول و ارتباط مؤثر با مشتری، در شکل‌گیری تصویر برند سفال لالجین تأثیر چشمگیری دارند. همچنین، استفاده از رسانه‌های اجتماعی، فروشگاه‌های اینترنتی و تبلیغات دیجیتال، فرصت‌های نوینی برای بازاریابی و تقویت حلقه‌های فروش و توزیع در زنجیره ارزش فراهم کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1404082101535
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha